De hele nacht Tora leren, melkkost eten en het huis versieren met groen. De gebruiken van het Sjawoeotfeest, het tijdstip waarop Tora werd gegeven aan het joodse volk.
De volgorde van het gebed en de kiddoesj is hetzelfde voor Sjawoe?ot
als voor de Sjalosj Regaliem (de drie pelgrimfeesten), echter met
specifieke referenties aan het Sjawoe?ot feest, het tijdstip waarop
Tora gegeven werd aan het joodse volk.
Tijdens moesaf ?worden de ?toegevoegde offers? en ?het nieuwe
mincha-offer? genoemd in de passage Oewejom Habikkoeriem. Halleel wordt
in zijn geheel gezegd, in overeenkomst met wat op de andere feesten van
de Sjalosj Regaliem gezegd wordt.
Tijdens de kiddoesj wordt ?’s avonds Sjehechejanoe gezegd. Vrouwen
zeggen Sjehechejnoe samen met de beracha over het aansteken van de
kaarsen, voordat zij de lichtjes aansteken. Overeenkomstig de gewoonten
van de Jom Tov is men ook nu verplicht twee maaltijden te gebruiken,
?’s avonds een melkmaaltijd, ?’s morgens een vleesmaaltijd, beiden met
wijn. Het is de gewoonte om Erev Sjawoe?ot,? de dag vóór Sjawoe?ot,? in
het mikwe (ritueel bad)? te gaan, want men is verplicht zich te
reinigen voor een Jom Tov. Sommigen gaan ook op de ochtend van Jom Tov
in het mikwe, ter herinnering aan Israëls reiniging op de
?dag-van-onthouding,? voordat zij de Tora ontvingen.
Hoewel het veelal de gewoonte is om het ma?’ariv-gebed ?(avondgebed)
wat vroeger te zeggen dan gewoonlijk op Erev Jom Tov, wordt op de
eerste avond van Sjawoe?ot echter ma?’ariv uitgesteld tot na Tseet
Hakochaviem, het uitkomen van de sterren. Zeven volledige weken moeten
er verlopen zijn sedert de tweede dag van Pesach tot de vooravond van
Sjawoe?ot. En wanneer de heiligheid van de Jom Tov wordt ?geaccepteerd?
voordat de 49ste dag voorbij is, zijn de 49 dagen van de ?Omer, die men
moet tellen, niet volledig.
Zo wordt ook de kiddoesj voor Sjawoe?ot niet gezegd voordat de nacht is
gevallen. Het is minhag om de sjoel en het huis te versieren met groen
en sommigen versieren de Torarollen met rozen. Wanneer het groen niet
is voorbereid vóór Sjawoe?ot, is het verboden de ongeprepareerde
bladeren als versiering te gebruiken,? ook al werden zij vóór Sjawoe?ot
afgesneden. Wanneer het groen echter speciaal voor het feest is
voorbereid, maar men heeft vergeten op te hangen, dan mag men ze op Jom
Tov alsnog ophangen. Het is de gewoonte om in de synagoge drie grote
takken te plaatsen rondom de Bima (de verhoging in het midden vanwaar
Tora gelezen wordt) ?ter herinnering aan het feit dat Sjawoe?ot de tijd
van het oordeel is over de boom vruchten, zodat gebeden ten behoeve
daarvan zullen worden gezegd. De Gaon van Wilna heeft deze gewoonte
echter in vele gemeentes gestopt, omdat het een algemeen gebruik ging
worden in niet-Joodse religieuze feesten. Het is minhag om de hele
nacht door Tora te leren en om de ?Tikoen voor de nacht van Sjawoe?ot?
te lezen. Met moet wel goed opletten dat men niet in slaap valt tijdens
Sjacharit, het ochtendgebed?, het Tora lezen en met name tijdens
Moesaf, dat de ?Omer-tijd afsluit. (Tijdens Moesaf wordt gerefereerd
aan het ?nieuwe mincha-offer, het nieuwe gift-offer? dat, in de tijd
van de Tempel, op Sjawoe?ot in de ochtend gebracht werd, ter
beëindiging van de ?Omer-telling).
Wie de hele nacht wakker blijft, wast ?’s ochtends zijn handen, maar
zegt geen Al Netilat Jadajiem? en ?Birkat Hasjachar.? Zij hoeven alleen
maar te luisteren naar deze berachot wanneer zij gezegd worden door
iemand die ze wel moet zeggen, en daar zeggen ze dan Amen op.
Uittreksel van de 3 delen van The Book of Our Heritage, van Rabbijn Eliyahu KiTov.
Dit artikel is afkomstig uit de nieuwsbrief: NIEUWS UIT ISRAEL. Deze
nieuwsbrief brengt in het Nederlands vertaald nieuws uit en over
Israël. Wilt u zich abonneren op deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail
naar: eretszwi@netvision.net.il